Queen-Of-Darkness

Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Börjar gå från klarhet till klarhet

Av AG Ylander - 25 januari 2013 12:04

sakta mak! Ja har nog kommit på en bidragande orsak till mitt mående:

Min diabetes e helt käpp rätt åt helvete =(

Har sbolut noll koll på något. Jo, ja tar mitt insulin som jag ska, men där e sen allt...

Ja VET att ja sku borda sköta mej. Jag har sett den hemska verkligeheten och hur det kan gå om man inte sköter sej... Jag har pratat med en kille som inte skötte sin diabetes i ungdomen och det slutade med två amputrade ben och dialys... Ja vet allt det där!!

Men tänk dej in i min situation:

* Att ALLTID måsta tänka på VAD du stoppar i dej

* Att ALLTID komma ihåg när du far iväg någonstans

-har ja sprutorna

-har ja nålar

-finns det insulin i sprutan

-har jag mätaren

* Att ha hela ditt liv vigt åt sprutor o nålar injektioner RESTEN AV LIVET!!!


De e FAN inget kul...

Jag vill verkligen inte fara till min diabtessköterska, jag gillar henne inte. Hon är så onödigt stickig emellanåt och kommer med små, sarkastiska kommentarer. det är inte DET jag behöver. Tex bara en sån sak att få höra:

-Jaa, du har ju en rätt uråldrig insulinsort, det finns en ny, Lantus, men eftersom du inte sköter dej kan du inte få den...

ja... det kallar ja ju pepp talk!!!

Sen när man sköter sej, mitt hba1c (långtidssockret) hade sjunkit här om sistondet när jag tog det, jag var ju glad över det å tänkte att NU kansk man för höra nått positivt äntligen

-ja, visst ha de gått ner, men inte räcker ju det här lilla inte på långa vägar heller!!

jahapp... där kom nästa pepptalk... =(

När jag bad om enn nytt häfte att skriva in mina mätningar i, för jag hade gett mej FAN på att NU ska ja sökta mej o va taggad till max

-Nej men vad ska du behöva en sån till?? Du mäter ju ändå inte ditt socker o det lilla du mäter kan du ju lika bra skriva ner på ett papper

Wupiii, PEPPTAAAAALK!!!!!!

Eller hur??

GISSA omk ja tappade lusten till att börja sköta mina mätningar??


 

   


En del kanske tycker nu att detta är onödigt gnällande! Det är väl bara att ta sej i kragen å sköta sej!

Men tyvärr, skulle det vara SÅ enkelt skulle jag gjort det för länge sen...

Jag kan ge ett mycket frustrerande exempel:

Mäter blodsockret, det är för högt. Tar extra insulin. Mäter efter 1h, fortfarande för högt, tar lite mera insulin. Mäter igen efter 2h, fortfarande för högt... 5 timmar efter första mätningen och insulindosen så bestämmer jag mej för att fara ut o rida. Ute i skogen mitt i alls svänger det till i huvudet och blodsockret har sjunkit till minimalt och jag får hypoglycemi... FAST jag åt en bulle innan jag for ut... Så då sitter jag där, kallsvettig och skakande med flimmrande syn på hästryggen och försöker komma på snabbaste vägen hem. För inte tog jag ju med mej något sött, siripiri eller dyl på ridturen heller...

Att vakna på natten med hypo är inte heller så trevligt. Det har hänt mej ett antal gånger...

Man vaknar, kallsvettig o skakis, synen flimrar, man kämpar med att ta sej ner för trappan utan att ramla, försöker samtidigt vara tyst när man plockar fram bröd, brödrosten, marmeladen, smöret, oboyen och mjölk... Lagar två rostmackor med marmelad på o ett stort glas oboy till det, hjälper inte, lagar två mackor till, nu börjar det kännas bättre, så jag vågar ta en cigg o vänta att kolhydraterna kommer ikapp, för nu e ja inte lika skakis mera...

Klockan är ofast runt 04 när detta händer...

Går tillbaka till sängs, håller på att frysa ihjäl nu när kallsvetten försvunnit och sängen e kall o fuktig... Kryper nära Tom som drar sej mer o mer undan, nå, vem vill nu ha en iskall människa ligga nära sej då??

Vaknar senare på morgonen med en SPRÄNGANDE huvudvärk och måt illa som fan... Måste avboka eventuella planer jag gjort för jag mår så dåligt. Folk blir sura

-Du VET ju att du blir piggare av att komma ut

jodå, det vet jag, men när jag mår så illa, huvudet dunkar och hela kroppen känns matt, så är man inte så pigg på att tex bygga hagar! Eller något annat kroppsligt!


Jag har hört att insulindiabetiker som börjat ta FitLine har efter ett tags drickande kunnat sluta med sina sprutor. Men det är jag VÄLDIGT skeptiskt mot... Hur kan ett tillskott till kroppen göra så att insulinproduktionen kommer igång igen?? Min kropp har inte producerat insulin på 15år nu, HUR kan FitLin göra att den börjar med det igen?? Jag själv har inte hört av någon som upplevt detta, inte ens läst om det... Slår vad om att skulle ja fråga om det på mottagningen skulle dom nog tro ja e helt blåst... Missförstå mej inte nu, det skulle ju vara underbart OM det verkligen skulle stämma!! Om det med 100% säkerhet stämmer att insulinproduktionen kommer igång igen om man börjar med FitLine, då skulle jag börja TVÄRT, men jag är skeptisk! För OM det är sant, varför pratar inte någon läkare om det då?? Det skulle ju vara underbart för alla insulindiabetiker att kunna sluta med sprutor! Jag vet ju att JAG skull tycka det iaf! Jag HATAR, absolut HATAR mina sprutor... Man sticker fel och det börjar svida, man sticker för många gånger på samma ställe så bildas det förtjocknader, man sticker igenom ett blodkärld, det blöder som tusan o så får man ett fint blåmärke där sen osv...


Nåja, va iaf ut o red med Petra o Jenny på 3 väääldigt pigga o glada märror =)

denna syn mötte mej när jag släppte ut hunden i morse:

 

En tillsynes väldigt glad och tillfreds liten hingstis =) Nu har han fått en bal mat inrullat i hagen också så nu har han nog ingen nöd alls här =)

Dock när vi gick förbi hagen till stallet med stona skull han börja tränga sej igenom trådarna... Men så sa det PANG när han fick stöt o sen prova han inte mera på trådarna... ;) som sagt, det brukar behövas bara en gång... =P


Until next time

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AG Ylander - 29 oktober 2015 13:22

HERREGUD va länge sen ja skrivit nått här... Aja, ha väl inte haft den lättaste preioden ett tag så...   27/7 konstaterades att fostret slutat utvecklas i v.6... 31/7 till sjukhuset för förberedelser av medicinsk abort 2/8 in å göra medicinsk...

Av AG Ylander - 22 juli 2015 14:20

Ja vad kan man annat säga?? Sist ja skrev va i typ april =P  Ni som kanske hängt med så vet att mitt liv varit gaaaanska så hektiskt den senaste tiden. Den störtsta chocken of them all kom för några veckor sedan när de visade sej att ja var gravid....

Av AG Ylander - 15 april 2015 16:16

Ojsan oj vad inaktiv ja varit här då =P  Men mitt liv har minst sagt varit myyycket rörigt ett tag här nu. Gjorde ju inte saken bättre att min mor pratar om att sälja Pargas, MITT pargas, enda stället ja får sinnesro på å där ja riktigt känner mej ...

Av AG Ylander - 20 januari 2015 15:34

Efter att ha varit i Karis nästan en vecka o blivit bortskämd så e man hemma igen å blir bortskämd här med ;) Janne kockar, byker, pysslar, plockar å donar! Men ja klagar inte!! Absolut inte =P    Det som däremot tar lite hårt på mej är när folk ...

Av AG Ylander - 14 januari 2015 16:03

... Vi gav det ännu ett försök. Men var det för att VI ville eller för att "alla andra" tyckte att "Jamen klart ni ska försöka"? Ja vet inte riktigt. Men de gick ändå inte vägen. Så snart hör man till statistiken av människor med kraschat äktenskap å...

Presentation


Välkommen in att följa mitt liv! Är väl mera åt hårdrock/goth stilen. Lider av panikångest som kommer och går. Så welcome and enter the dark side... ;)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards